Thursday, 17 September 2015

3.1.3 LANGKAH-LANGKAH MENANGANI MASALAH GANGGUAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID

LANGKAH-LANGKAH MENANGANI MASALAH GANGGUAN EMOSI DI KALANGAN MURID

Bagi mengatasi masalah di kalangan murid yang mengalami tekanan dan gangguan emosi beberapa langkah-langkah perlu diambil. Murid- murid seperti ini harus dibantu dan diberi perhatian pada setiap masa.Antara langkah-langkah yang perlu diambil ialah ,pengaruh ibu bapa dalam pembentukkan tingkah laku murid sejak kecil lagi.Sebagai ketua keluarga di rumah ibu bapa seharusnya boleh memainkan peranan dalam membentuk displin murid-murid.Peranan yang berkesan yang sepatutnya dimainkan oleh ibu bapa di rumah adalah dengan melakukan sesuatu yang positif untuk keharmonian kekeluargaan.Ibu bapa seharusnya boleh dapat mengimbangi peranan mereka samada di rumah,tempat kerja dan dalam masyarakat.Keseimbangan seupama ini amat perlu supaya segala tekanan akan dapat diatasi. Ini penting kerana hubungan antara tingkah laku dan personaliti anak-anak adalah dipengaruhi oleh cara didikan ibu bapa mereka.

Selain itu ,peranan guru juga penting dalam mengawal dan menstabilkan emosi murid di sekolah.Pihak sekolah dan guru memainkan peranan yang penting dalam menyusun aktiviti kurikulum untuk menyemai pembentukkan emosi yang positif dalam kalangan murid.Pelbagai aktiviti dijalankan bagi meningkatkan tahap kepimpinan dan kemampuan mereka pada setiap masa dan segala usaha-usaha telah diambil oleh para guru bagi merealisasikan impian murid-murid tersebut.Dalam hal ini, seseorang guru harus merapatkan diri mereka dengan murid-murid yang menghadapi masalah seperti gangguan emosi ini.Mereka sebagai orang yang bertanggungjawab terhadap murid harus sentiasa prihatin terhadap segala tingkah laku murid dan sentiasa bersedia untuk memberikan pertolongan dan memberikan bantuan apabila diperlukan oleh murid-murid.Peneguran  positif dari guru akan memberikan semangat kepada para murid dan ini akan memberikan keyakinan kepada murid pada setiap masa.Maka dengan ini,murid akan bebas dari gangguan emosi tersebut.
Seterusnya,seseorang guru boleh membantu dan mengawal emosi dengan membantu mereka berasa sebahagian daripada bilik darjah. Pakar psikologi pernah mengatakan bahawa hasrat hati manusia adalah menjadi sebahagian daripada alam sosial dan perasaan intelektual.Guru harus menggerakan keinginan murid untuk melibatkan diri dalam sebarang aktiviti .Guru harus menegur murid pada setiap masa jika murid-murid berkelakuan berlainan .Pemerhatian guru terhadap murid harus ditingkatkan bagi menjaga kebajikan murid.Guru harus memastikan tidak ada murid yang berasa terpinggir ketika dalam kelas. Melalui cara ini setiap murid pasti akan dapat mengawal emosi dan sekaligus dapat memberikan tumpuan kepada pembelajaran yang sedang berlaku.
Langkah yang lain,yang boleh diambil ialah,dengan memberikan dan menekankan nilai-nilai murni. Penerapan nilai-nilai murni boleh dilaksanakan ketika memberikan penekanan kepada kepentingan mewujudkan hubungan personal dan sosial dalam kalangan murid.Nilai seperti ini perlu diterapkan semasa pengajaran dan pembelajaran berlangsung di dalam kelas.Guru seharusnya memberikan nasihat dan bimbingan yang sewajarnya terhadap proses interaksi sosial yang melibatkan murid semasa aktiviti pembelajaran dan berikan layanan yang saksama terhadap semua murid tanpa membezakan setiap murid.Maka dengan ini emosi para murid tidak akan terganggu dan apabila emosinya terkawal maka kedua-dua pihak iaitu guru dan murid berpeluang berbual-bual tentang perasaan mereka dan sekaligus memudahkan lagi penerimaan terhadap proses pembelajaran yang dilaksanakan.
Guru juga boleh mengamalkan sikap kepimpinan demokratik.Ia dimana seseorang guru boleh mewujudkan interaksi dua hala dan membawa suasana yang sihat,di kalangan murid-muridnya.Sifat ini boleh mengurangkan suasana yang tegang dan menggalakkan murid-murid boleh berdamping dengan guru .Selain itu,mereka tidak akan berasa segan untuk bertanya,ataupun mengeluarkan pendapat mereka tentang sesuatu perkara.Sifat seumpama ini,akan mendorong murid akan melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti kumpulan.Pengelolaan banyak aktiviti kumpulan akan memberikan banyak peluang kepada murid-murid menjalankan aktiviti pengayaan,aktiviti pemulihan dan sebagainya.Aktiviti seumpama ini akan merangsang murid untuk menampil diri ke hadapan bagi menyiapkan serta mereka tidak akan berasa diri mereka diasingkan.Dengan penglibatan aktiviti seperti ini,para murid akan menunjukkan bakat yang terpendam dalam diri mereka dan seterusnya akan mengurangkan tekanan dan gangguan emosi yang dihadapi oleh murid.

            Dengan ini boleh dirumuskan bahawa gangguan emosi di kalangan murid dapat dibendung 
jika diperhatikan sejak kecil lagi.Sebagai seorang guru,mereka harus prihatin terhadap segala tingkah laku murid supaya gangguan emosi dapat dielakkan dan cara yang betul.Akhirnya, dua pihak yang terlibat akan saling bersedia untuk berkongsi pengalaman dan saling bekerjasama untuk menjayakan matlamat pembelajaran di samping membentuk emosi positif dalam kalangan mereka yang terlibat.  


No comments:

Post a Comment