PUNCA -PUNCA GANGGUAN EMOSI DI KALANGAN MURID
Biasanya gangguan emosi
dalam kalangan murid berpunca daripada persekitaran sekolah yang tidak
kondusif.Ia dimana,jika wujudnya masalah kesesakan di dalam sesebuah kelas,ia
akan mengakibatkan murid itu melakukan kesalahan displin dan sebagainya.Kita
sering terdedah dengan pendapat-pendapat para tokoh yang menyatakan bahawa
kecenderungan ke arah perlakuan negative wujud kerana dipengaruhi oleh unsur
rangsangan di sekeliling mereka.Suasana yang tidak kondusif mengakibatkan
murid-murid itu berkelakuan sedemikian di kelas.Tambahan pula,keadaan
sedemikian berlaku,disebabkan keadaan sekolah yang sesak,murid yang padat di
dalam sesebuah kelas menyebabkan situasi tidak selesa kepada proses pengajaran
dan pembelajaran di dalam kelas.Keadaan akan menjadi lebih teruk jika
murid-murid yang nakal menganggu proses pembelajaran di dalam kelas .Sebagai
seorang murid mereka akan mengalami perubahan gaya hidup mereka dari peringkat
menengah kepada peringkat institut pengajian tinggi.Dalam hal ini,mereka akan
mengalami tekanan jika tidak dapat menerima dan menyesuaikan diri dengan
perubahan besar bergelar mahasiswa di Universiti.Mereka terpaksa bertungkus
lumus belajar bersungguh-sungguh untuk mendapat markah yang baik tanpa bantuan
dari kawan-kawan.Sebagai contohnya jika kita perhatikan di sekolah sistem
pemarkahan yang diberi melalui peperiksaan hanya untuk ujian pertengahan tahun
dan akhir tahun.Murid mempunyai masa yang cukup untuk belajar dan mengulangkaji
pelajaran di rumah,tetapi situasi tersebut akan berubah di Universiti.Ia dimana
murid akan terdedah dengan ujian yang kerap kali,kuiz didalam kelas,dan
pensyarah akan memberi tugasan –tugasan yang tertentu bagi setiap matapelajaran
supaya pelajar dapat membuat dan menghantar dengan kadar segera.Ia secara tidak
langsung akan memberi tekanan kepada para pelajar jika mereka tidak pandai
mengagaihkan masa dan menguruskan proses pembelajaran tersebut.Hal ini
menunjukkan bahawa persekitaraan juga menjadi punca tekanan murid.
Selain itu, Peristiwa yang
berlaku di sesebuah Institut keluarga juga akan menjadi satu punca berlakunya
gangguan emosi dikalangan murid-murid di
sekolah.Ia dimana peristiwa ini boleh bersifat positif dan bersifat
negative.Contoh peristiwa positif terdiri daripada kenaikan pangkat,pekerjaan
yang baharu,perkahwinan,hari jadi dan sebagainya.Manakala contoh peristiwa
negative ialah,penceraian di rumah,kematian,kemalangan dan sebagainya.Peristiwa
seumpama ini boleh memberi ganguan emosi dan tekanan kepada para murid.Ia
dimana,emosi murid akan tertekan,dan murid akan berasa susah hati,murung,sedih,marah
dan sebagainya.Tambahan pula pergaduan
yang berlaku di Institut keluarga ,kurang mesra antara satu sama
lain,boleh membawa keadaan emosi murid-murid tidak stabil.Selain
itu,kebanyakkan ibubapa mahukan anak-anak mereka Berjaya dalam pendidikan
sebagai jaminan dapat kerjaya yang baik di masa hadapan nanti.Bagi merealisasikan
impiannya maka murid-murid perlu mengikut landasan yang betul dalam setiap
langkah dan tindakan dan bukannya
mengenakan sesuatu peraturan tanpa rasional.Dalam hal ini,penggunaan peraturan
tanpa rasional dan meletakkan harapan yang tidak realistik terhadap pencapaian
murid-murid akan memberi tekanan dan gangguan emosi kepada mereka.Jika harapan
yang diletakkan oleh ibu bapa tidak dapat dicapai ,maka ini akan mengalami
tekanan yang teruk sehingga boleh menyebabkan trauma.Hal seumpama ini,menyebabkan
anak-anak berasa tersisih dan kurang mendapat perhatian dan kasih sayang
sehingga menyebabkan anak-anak mengalami tekanan emosi.Oleh itu,jelaslah bahawa
ibubapa menjadi salah satu punca kepada tekanan yang dialami oleh pelajar.
Pengaruh rakan sebaya juga
adalah salah satu faktor yang menyebabkan gangguan emosi terhadap diri
seseorang murid.Ia dimana minat seseorang murid kepada minat rakan lebih mirip
ataupun boleh dikatakan sama daripada ibu bapanya.Masing-masing akan cuba untuk
mengembangkan personalitinya dalam kehidupan harian mereka.Murid-murid tersebut
akan saling bantu antara satu sama lain,mempunyai unsur bertolak
ansur,melibatkan diri dengan aktiviti yang berfaedah,merancang dan
sebagainya.Murid yang diterima rakan sebayanya,akan bersikap
ceria,bersemangat,baik hati,boleh berjenaka dan sering memberikan idea yang
baik.Murid yang tidak disanjungi dan disingkirkan oleh rakan
sebayanya,mempunyai ciri-ciri yang bertentangan dengan mereka yang
popular.Mereka akan berasa kurang yakin pada diri sendiri,menjadi seorang
penakut dan cuba menjauhkan diri dari rakan sebayanya.Murid-murid sebegini akan
menunjukkan sikap agresif,sombong dan terlalu mendesak.Semua ini menunjukkan
tanda-tanda gangguan emosi yang dihadapi oeh segelintir murid yang kurang mendapat
perhatian dari kawan-kawannya.Sebagai seorang guru,mereka harus mengetahui dan
menguruskan tingkah laku murid di dalam kelas.
Punca yang seterusnya ialah,keinginan yang melebihi
kemampuan.Ia dimana setiap murid akan mempunyai keinginan yang tinggi bagi
menguruskan kehidupan seharian mereka.Keinginan yang tinggi itu akan
menyebabkan mereka akan mencari-mencarikan apa yang dikehendaki oleh mereka.Bagi
murid yang pandai,ianya adalah mudah untuk mencapai cita-cita mereka.Ada juga
di antara murid yang mempunyai cita-cita yang terlalu tinggi dibandingkan
dengan kemampuan mereka. Walaubagaimanapun jika direnungkan
bagaimana pula dengan keadaan yang kurang berkemampuan jawapannya sudah tentu
mereka tertinggal di belakang. Mereka akan mempunyai satu sifat "inferior"
di dalam diri mereka. Apabila mereka tidak dapat mencapai apa yang mereka
cita-citakan mereka akan berasa tertekan dan berlakunya gangguan emosi terhadap
diri mereka.
Tindakan
segelintir guru di sekolah juga adalah antara salah satu faktor yang mendorong
kepada berlakunya gangguan emosi terhadap diri para murid.Sebagai seorang
murid,mereka akan berhadapan dengan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam
kelas dan di luar kelas.Maka mereka terpaksa berhadapan dengan para guru pada
setiap masa.Guru-guru akan mengajar murid-murid dan akan memberikan kerja rumah
kepada murid.Dalam hal ini,ada segelintir guru akan memberikan kerja yang
berlebihan kepada para murid tanpa mengambil kira kebajikan para murid.Maka
murid yang takut akan guru akan berhadapan dengan gangguan emosi dimana mereka
terpaksa menghabiskan kerja rumah yang diberikan oleh guru dan jika tidak berkelakuan sedemikan,maka mereka akan
didenda oleh guru tersebut.Ada guru yang memberikan hukuman yang teruk dengan
merotan murid sehinga kelihatan lebam di badan dan tangan murid .Ia kerana murid tidak
menyiapkan kerja yang diberikan oleh guru di dalam kelas.Dalam konteks
ini,murid akan menjadi serba salah dan ini akan menyebabkan mereka berasa
tertekan dan berlakunya gangguan emosi terhadap mereka.
No comments:
Post a Comment